...امام حسين ( عليه السلام ) در روز دهم محرم پس از آنكه نماز صبح را با اصحاب به جماعت خواند ، برگشت و خطابه كوتاهی برای اصحاب و ياران ايراد كرد . در آن خطابه چنين گفت : اندكی صبر و استقامت ، مرگ جز پلی نيست كه شما را از ساحل درد و رنج به ساحل سعادت و كرامت و بهشتهای وسيع عبور ميدهد . در حديث است كه مردم خوابند ، همينكه میميرند بيدار میشوند . مقصود اين است كه درجه حيات ، بعد از مردن از پيش از مردن كاملتر و بالاتر است. همان طور كه انسان در حال خواب از درجه درك و احساس ضعيفی برخوردار است ، حالتی نيمه زنده و نيمه مرده دارد و هنگام بيداری آن حيات كاملتر میشود ، همچنين حالت حيات انسان در دنيا نسبت به حيات برزخی درجهای ضعيفتر است و با انتقال انسان به عالم برزخ كاملتر میگردد. لازم است دو نكته را در اينجا يادآوری كنيم: الف . مطابق آنچه از روايات و اخبار پيشوايان دين رسيده است در عالم برزخ فقط مسائلی كه انسان بايد بدانها اعتقاد و ايمان داشته باشد مورد پرسش و رسيدگی واقع میشود ، رسيدگی به ساير مسائل موكول به قيامت است...
آيا انسان پس از مرگ يكباره وارد عالم قيامت میشود و كارش يكسره میگردد، و يا انسان در فاصله مرگ و قيامت يك عالم خاصی را طی میكند و هنگامی كه قيامت كبری به پا شد وارد عالم قيامت میگردد ؟ ( و البته اين را هم میدانيم كه تنها خدا میداند كه قيامت كبری كی به پا میشود حتی پيامبران نيز از اين مطلب اظهار بیاطلاعی كردهاند ). مطابق آنچه از نصوص قرآن كريم و اخبار و روايات متواتر و غير قابل انكاری كه از رسول اكرم و ائمه اطهار رسيده است استفاده میشود ، هيچ كس بلافاصله پس از مرگ وارد عالم قيامت كبری نمیشود ، زيرا قيامت كبری مقارن است با يك سلسله انقلابها و دگرگونيهای كلی در همه موجودات زمينی و آسمانی كه ما سراغ داريم يعنی كوهها ، درياها ، ماه ، خورشيد ، ستارگان و كهكشانها...
...تنها قرآن نيست كه اصالت روح را در آيات متعدد خود تاييد كرده است، در حد تواتر در كتب حديث و دعا و نهج البلاغه از جانب رسول اكرم و ائمه اطهار اين مطلب تاييد شده است . حقيقت اين است كه انكار روح يك انديشه كثيف متعفن غربی است كه از حسی گرايی و ماديگرايی غربی سرچشمه میگيرد و متاسفانه دامنگير برخی پيروان با حسن نيت قرآن هم شده است. اكنون برای اينكه نمونه هايی از آياتی كه در آن آيات از مرگ به " توفی " تعبير شده است و در بعضی از آنها يك سلسله اعمال حياتی به انسانها بلافاصله پس از مرگ نسبت داده شده ( از قبيل مكالمه ، آرزو، تقاضا ) به دست دهيم ، سه آيه از چهارده آيه ای كه در آنها تعبير " توفی " آمده است میآوريم.« ان الذين توفيهم الملائكه ظالمی انفسهم قالوا فيم كنتم قالوا كنا مستضعفين فی الارض قالوا الم تكن ارض الله واسعه فتهاجروا فيها فاولئك ماويهم جهنم و سائت مصيرا »(نسا-97). همانا كسانی كه در حالی كه ستمگر بر خود بودند فرشتگان ( ماموران خدا ) آنان را به تمام و كمال دريافت كردند فرشتگان به آنها گفتند : در چه وضعی بسر میبرديد ؟ آنان گفتند : ما مردمی زبون و زيردست و محكوم محيط بوديم . فرشتگان به آنها گفتند : آيا زمين خدا فراخ نبود كه بدانجا كوچ كنيد ؟ پس جايگاه آنها جهنم است و بد سرانجامی است...
مرگ چيست ؟ آيا مرگ نيستی و نابودی و فنا و انهدام است يا تحول و تطور و انتقال از جايی به جايی و از جهانی به جهانی ؟ اين پرسشی است كه همواره برای بشر مطرح بوده و هست و هر كس مايل است پاسخ آن را مستقيما بيابد و يا به پاسخی كه داده شده ايمان و اعتقاد پيدا كند . ما مسلمانان به حكم اينكه به قرآن كريم ايمان و اعتقاد داريم پاسخ اين پرسش را از قرآن كريم میگيريم و به آنچه در اين زمينه گفته است ايمان و اعتقاد داريم. قرآن كريم پاسخ ويژهای با تعبير خاصی درباره ماهيت مرگ دارد ، قرآن در اين مورد كلمه " توفی " را به كار برده و مرگ را توفی خوانده است. توفی و استيفاء هر دو از يك مادهاند ( وفاء ). هرگاه كسی چيزی را به كمال و تمام و بدون كم و كسر دريافت كند و به اصطلاح آن را استيفاء نمايد ، در زبان عربی كلمه توفی را به كار میبرند . " توفيت المال " يعنی تمام مال را بدون كم و كسر دريافت كردم ...
منبع و منشا ايمان به زندگی جاويد و حيات اخروی ، قبل از هر چيز ديگر ، وحی الهی است كه وسيله پيامبران به بشر ابلاغ شده است . بشر پس از آنكه خدا را شناخت و به صدق گفتار پيامبران ايمان آورد و دانست كه آنچه به عنوان وحی ابلاغ میكنند واقعا از طرف خداست و تخلف ناپذير است ،....
يكی از اصول جهان بينی اسلامی كه از اركان ايمانی و اعتقادی دين اسلام است ، اصل ايمان به زندگی جاويد و حيات اخروی است . ايمان به عالم آخرت شرط مسلمانی است ، يعنی اگر كسی اين ايمان را از دست بدهد و انكار كند از زمره مسلمانان خارج است . پيامبران الهی - بدون استثناء - پس از اصل توحيد ، مهمترين اصلی كه مردم را به آن متذكر كردهاند و ايمان به آن را از مردم خواسته اند....
انسان در آن دنيا آنچنان است كه اينجا خودش را بسازد ، اينجا اگر خودش را كامل بسازد آنجا كامل است ، اگر ناقص بسازد ناقص است ، اگر خودش را كور قرار بدهد آنجا كور است و اگر خودش را كر قرار بدهد آنجا كر است و اگر خودش را از صورت انسانيت خارج كرده باشد و به صورت حيوانی از انواع حيوانات ديگر در آورده باشد ....
به وبلاگ من خوش آمدید.
ممنون از بازدید شما.لطفا برای بهبود مطالب وبلاگ در نظر سنجی شرکت کنید و نظرات خودرا درباره وبلاگ بفرمایید همچنین به مطالب به تناسب محتوا امتیاز دهید. در ضمن فروم(انجمن تخصصی) وبلاگ هم راه اندازی شده است و می توانید باهمان نام کاربری و رمزی که در وبلاگ ثبت نام کرده اید وارد حساب کاربری خود در ان شوید و ازش بهره ببرید. با تشکر